Menetelmät ja työkalut jaoteltuna eri käyttötarkoituksiin

 


Millaisiin tilanteisiin eri menetelmät ja työkalut sopivat? Menetelmä- ja työkaluviidakossa voi olla vaikeaa löytää sopivalta tuntuvaa kaikken mahdollisten joukosta. Toisaalta joku käypä työkalu saattaa unohtua samasta syystä. Olen koostanut käyttämistämme menetelmistä ja työkaluista yhteenvedon taulukkomuodossa, jonka tarkoituksena on antaa näkymä millaisiin tarpeisiin ja tarkoituksiin ne voisivat sopia.  On kuitenkin hyvä muistaa, että soveltamalla pystyy taivuttamaan menetelmän ja työkalut  moneen muuhunkin tarkoitukseen. On vain otettava luovuus ja mielikuvitus käyttöön!  






Luokittelu ei ollutkaan ihan helppo juttu! Ja tämä ei ole tietenkään mikään totuus vaan minun oma näkemykseni. Veikkaan, että kokeilemalla ja kokemuksen karttuessa taulukot saisivat hieman erilaisen muodon, mutta tämä on hyvä alku! Työkalut rajasin digitaalisiin välineisiin, mutta osa menetelmiksi tässä luokitelluista asioista voisi varmasti mieltää myös työkaluiksi. 

Yhteenvedon toteutin Canvalla! Työkaluna se on itsellni uusi, mutta helposti pääsi alkuun ja sain luotua taulukot aika helposti. Vinkkinä voin  kertoa, että siellä on suuri määrä valmiita malleja eri tarkoituksiin tai vaihtoehtoisesti voi aloittaa tyhjästä jos mitään sopivaa ei tunnu löytyvän. Itse käytin valmista mallia ja muokkasin sitä. 

Millaisia ajatuksia kokoomat herättää? Olisitko luokitellut jotain toisin?


- Eeva

Kommentit

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Hei, hienot ja informatiiviset taulukot! Pidin myös TLC:n kirjoituksestasi. "Opettajan tulisi tuntea käyttämänsä opetusmenetelmä omakseen, koska se välittyy opetustilanteessa.... Samaan aikaan opettajan heittäytyminen ja halu kokeilla uusia opetusmenetelmiä on tärkeää." Se on just näin, molemmat pätee, kiva kun sanoitit sen! :) terv. tiedonhankinnan ope

    VastaaPoista

Lähetä kommentti